7/10
 Kontakt
Ján Čech
  Skrabské 86
  09433   Vyšný Žipov, Skrabské
  tel: +421 908 322071
 

QR code

FB - STRÁNKY
Hyperpolarizačné
okuliare

Veľká päťka
 ON LINE OVZDUŠIE EURÓPA
 ON LINE OVZDUŠIE SLOENSKO


stiahnite si APP saneprofit TLW na google play
TOPlist">

Dunningov-Krugerov efekt

  • Pridané: 13.03.2019
Dunningov-Krugerov efekt
Na úvod si povieme, čo o ňom hovorí Wikipédia ...

Dunningov-Krugerov efekt je typ kognitívneho skreslenia . Hovorí, že miera odbornosti v danom odbore má vplyv na schopnosť hodnotenia seba i druhých.
 Ľudia s nízkymi schopnosťami či kompetenciami v danej oblasti dosahujú nízkeho výkonu, avšak majú naopak tendenciu výrazne preceňovať dosiahnutý výsledok pri porovnanie s ostatnými. Naopak ľudia s vysokou odbornosťou svoje dosiahnuté výsledky mierne podceňujú. V prvom prípade ide o precenenie vlastných síl, v druhom prípade o precenenie síl ostatných. Za tento výskum získali autori Ig Nobelovu cenu , udeľovanú za neobvyklé alebo triviálne výsledky vedeckého výskumu.
Nuž Wikipédia je veľmi milosrdná .... ľudovo sa tomu povie : " Keď si hlupák myslí, že je najmúdrejší " ...

Uff ... teraz som sa dostal na tenký ľad , ozaj to môže vyzerať, akoby som tým hlupákom bol ja ... hahaha ... no nie, nie , nebudem tu filozofovať a dávať "múdrosti", chcem len názorne ukázať, ako si na takých ľudí musíme dať pozor. Vo všetkých oblastiach. Prečo? Nuž je na to jednoduchý dôvod. Minule som písal o Aschovom efekte, teda o efekte stáda, naozaj mnoho naznačuje o tom akú súvislosť to bude mať s dnešným efektom ... 
   Predstavte si , že sa niekto dostane k informáciám, ktoré by mohli podstatne zlepšiť kvalitu jeho života. Keďže si nie je istý, zdôverí sa svojmu kamarátovi o svojich pochybnostiach. Ale jeho kamarát patrí medzi ľudí, ktorí preceňujú svoje schopnosti, alebo vedomosti. Nuž potom rada nemusí byť práve najlepšia a efekt sa rozvinie naplno ... pretože ten niekto zas patrí do časti ľudí, ktorí svoje schopnosti podceňujú ... Situácia sa skomplikuje a príde tretí človek. Tu môže nastúpiť Ashov efekt a je vymaľované ... v tejto komunite sa táto informácia už nepresadí .... iba ak .
..
 
 
Doplnenie vedomostí neznamená automaticky zmenu názoru

   Poďme sa pozrieť, čo hovorí Wikipédia ďalej ...
 

Jedná sa o veľmi nový jav skúmaný sociálnej psychológiou - objavili ho David Dunning a Justin Kruger až v roku 1999 . Zistili, že ľudia s podpriemernými kompetenciami svoj výkon výrazne preceňujú, naopak ľudia s nadpriemernými schopnosťami výkon mierne podcenia. Ak dostanú skúmanej osoby k dispozícii výsledky ostatných a majú znova ohodnotiť svoj dosiahnutý výkon, podpriemerní sa nezmení. Nadpriemerní naopak svoj odhad upraví tak, že je výrazne bližšie skutočnosti.

Vysvetlenie znie, že ľudia s nízkymi schopnosťami a kompetenciami majú o svojich schopnostiach nadnesené mienky, ktoré je rezistentné zmene aj pri priamej konfrontácii s populačným priemerom. Nadpriemerní ľudia sú síce schopní adekvátnejšie odhadnúť svoje výsledky, preceňujú však všetky ostatné. Po konfrontácii s priemernými výsledkami sa výrazne priblíži v odhade skutočnému výsledku - poupraví (zníži) hodnotenie ostatných a ich vlastný výkon tak v ich očiach vzrastie.

   Preložené do ľudskej reči /trochu vulgárne/  to znamená, že hlupák zostane hlupákom a múdry sa poučí a neprikladá tomuto názoru až tak veľký význam.

   Prečo však všetko takto rozoberám, nuž priatelia, mnohokrát som sa stretol s tým, že ľudia informácie, ktoré som im poskytol na základe overených relevantných faktov tieto informácie po porade s iným človekom odmietli, pričom sami osebe tieto informácie prijali kladne ... teda precenili názor druhého človeka. 
   Čo z toho vyplýva ?  Nadpriemerný človek po konfrontácii s priemernými názormi poopraví ich hodnotu /zníži ju / a viac si váži svoj názor , naopak ľudia s nízkymi schopnosťami svoj názor nezmenia ani po priamej konfrontácii ... Teda , nepreceňujte názor iných, ale držte sa vlastných, vyhnete sa tak aj Aschovmu efektu, teda efektu stáda ...


 
 Formulár
    Momentálne nie je k dispozícií žiaden komentár

    pridať komentár
     
    Táto stránka používa súbory cookies, ktoré nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s používaním súborov cookies.